
Ieder tijdperk kent zijn uitdagingen, maar anno 2021 zijn het er misschien wel meer dan ooit tevoren. Zeker als het opgroeien en opvoeden betreft. Maar de jeugd heeft de toekomst, dus het is belangrijk dat de kwestie geen ondergeschoven kindje wordt. Dat vinden ze ook in gemeente De Fryske Marren, waar ze actief bezig zijn met het positief beïnvloeden van de ontwikkeling van de jeugdigen in de gemeente. Het gezegde luidt natuurlijk niet voor niets: it takes a village to raise a child.
Met hun visie op opgroeien en opvoeden helder voor ogen vroegen ze onze hulp met de communicatie daaromheen. We trapten het project met een brainpowersessie af, waarin de rode draad van alle communicatiemiddelen werd bedacht, namelijk de naam. Tink om ús Bern; de kern van het verhaal.

We ontwikkelden een identiteit die bij dat verhaal past en ontwierpen een logo. Bij opvoeden en opgroeien zijn natuurlijk niet alleen ouders of verzorgers betrokken. In de visie van gemeente De Fryske Marren worden betrokkenen in drie groepen onderverdeeld: opvoeders, netwerk en professionals. Het logo symboliseert die drie groepen. Niet alleen is er overlap in vorm, ook de kleuren lopen in elkaar over en samen vormen de drie organische cirkels een soort vogelnest; een plek waar je veilig kunt opgroeien tot je je vleugels uitslaat.

We schreven een communicatieplan en ontwikkelden diverse middelen zoals een visiedocument, presentatie, briefpapier, templates en websitehandleiding. Je leest het al: bij dit project mochten we veel van de expertises die we bij Junction in huis hebben combineren. Trots!